Onze eerste haakse slijper/polijster
In 2014 hebben we een haakse slijper aangeschaft bij een glasatelier in het noorden des lands, waarop we kleine flexibele schijven (doorsnede 10 cm) met diamant kunnen plaatsen. Omdat we bij het schuren en polijsten van glas altijd water moeten gebruiken voor koeling van het glas, heeft deze slijper een waterdoorvoer door de kop heen, via een holle as, naar de opneemschijf voor de diamantschijfjes. Zowel de opneemschijf als de diamantschijfjes hebben een gat in het midden voor de waterdoorvoer. De slijper was niet duur (ca € 250, prijs 2014), én belangrijk: hij was licht t.o.v. duurdere machines als de Flex.
Hoewel we tot heden de machine niet veel gebruikt hadden, bleek medio het tweede jaar na aanschaf dat er water uit de kop kwam en de machine enorm veel kabaal maakte. Uiteindelijk stopte hij zelfs met werken. Een bezoek aan het verkopende atelier bracht aan het licht dat op de machine geen garantie meer geleverd werd: op B2B-verkoop zit wettelijk minimaal slechts één jaar garantie.
Dus: kijken of het probleem zelf op te lossen was. De machine uit elkaar gehaald (zie foto), en meteen rolden de kogeltjes van één van de lagers me al tegemoet. Die kogeltjes hadden zich intussen ook al ingevreten in het metaal van de as, dus die was ook naar de filistijnen. De foto spreekt voor zich. Op de body van het apparaat zat een sticker van Feramo Tools uit Lelystad. Enig zoekwerk op internet liet zien dat het om een van oorsprong Chinese machine ging. Een bezoek aan Feramo Tools Feramo Tools bracht naar boven dat het apparaat al vrij lang geleden korte tijd door hen geleverd was. Onderdelen waren echter niet leverbaar. Ons apparaat heeft vermoedelijk lang bij de verkoper op de plank gelegen. “Gevalletje total loss” dus.